sifat hakikat dalam bukti

kalau berani hidup,
di situlah akan adanya mati..
kalau bersenjatakan roh,
peperangannya ialah ajal.

Friday 20 September 2013

Untukmu Selawat dan Salam...

Rasa rindu itu terus memuncak...
Tapi aku tidak tahu di mana kemuncaknya...
Aku bukan Ghaus ul ‘azam sayyid Abdul Baqi..
Bukan pula Habib Umar...
Tidak jua Habib Munzir...
Aku Cuma insan belajar-belajar rindu...

Meniti di dahanan da’wah ini...
Aku rasa bila-bila saja aku akan jatuh...
Namun rasa rindu terhadapmu bagai pelita...
Yang sumbunya terus ku ganti bila sampai hujungnya...

Wahai Nabi Allah Sayyidina Muhammad...
Bila aku akan melihatmu lagi...
Merasai rasa kasihmu dari raut wajah suci..
Menghidu wangianmu dari hidung ini sendiri...
Merangkul jasad pengorbananmu...

Entah bila akan ku lihatmu lagi...
Sebenar-benar dikau wahai kekasih...
Wahai kekasih...wahai kekasih...wahai kekasih...
Rasa rindu ini aku tulis dan terus tulis...
Aku tidak tahu bagaimana nak ku terjemah rasa ini...

Wahai Rasulullah...
Tinta-tinta ini adalah tinta air mata...
Ku hampar penulisannya dalam hati...
Tapi hati ini kotor...
Bersepah dengan isi duniawi...

Wahai Rasulullah...
Benar hebat tamparan rindu kali ini...
Setelah ku dengar pewaris-pewarismu pergi...
Pergi menemuimu abadi...

Wahai Rasulullah...
Baris gigimu di mataku...
Ku masih lihatnya berseri di mataku...
Bila waktu akan bertaut membawaku bertemumu...
Wahai Rasulullah...
Aku adalah pendosa yang tak pernah lesai berhutang dengan Tuhan...
Namun aku terus ingin mengenalimu...
Memahami sifatmu,mendalami keperibadiaanmu...
Sungguh aku terasa malu...
Mencintaimu tanpa pengorbanan...

Wahai Rasulullah...
Wahai Rasulullah...
Wahai Rasulullah.....
Menjadi da’ie itu umpama meletak gunung di atas pundak...
Saat daku rebah,gunung itu meniduri aku...
Hancur punah kekuatanku...
 Wahai Rasulullah...
Tiada ucapan lebih bermakna buatmu kekasih...
Sekadar ucapan selawat dan salam yang mulia...

Untukmu kekasih Allah....

No comments:

Post a Comment