sifat hakikat dalam bukti

kalau berani hidup,
di situlah akan adanya mati..
kalau bersenjatakan roh,
peperangannya ialah ajal.

Sunday 8 May 2011

Aku saksikan tidurmu

katil itu bertelanjang
sepi tidak berpenghuni...
dulu di ruang itulah tempat berlabuhnya
sekeping baringan...
hari ini tidak lagi...
permulaan hari...
kau aku kenali sebagai 'pencerita'
cara bergelak sendamu berlagukan sempurna..
tapi setiap detik ukirannya punah..
aku hanya berdiam..
makan,minum,helaian buku,panggung setiap cerita...
kita adalah bersama...
sorokan pada keangkuhanmu berbaur dendam..
aku tidak bingung untuk itu...
tapi kau mula memakai pakaianmu..
berupa untaian kebodohan dan sapaan kemegahan..
menindas setiap caraku...
saat aku mula tertidur..
kau belai dengan pengkhianatan..
memadailah sekali ku hamparkan ruang mencipta sifatmu kembali..
namun kau buta menilai...
hari ini aku tidak datang untuk membuangmu...
tapi kau menghina jasadmu dengan makianmu sendiri...
sahabat itu dulu...
kau sempurna untuk ku luah gelak ketawa...
hari ini...kaulah musuhku penjana kebencian di lubukk hati yang kotor...

No comments:

Post a Comment