sifat hakikat dalam bukti

kalau berani hidup,
di situlah akan adanya mati..
kalau bersenjatakan roh,
peperangannya ialah ajal.

Tuesday 25 December 2012

Cermin itu hilang


Di hadapanku..
Sekeping cermin tembus pandang..
Aku tak terlihat di cermin itu..
Yang kunampak kau ketawa mengekeh..

Kuhulurkan tangan..
Dengan harapan tanganku
Mampu tembusi cermin itu..
Dan cermin itu sekadar angan-angan yang tak wujud..

Realiti ini pahit untuk kutelan…
Bila aku berkelip mata…
Kau hilang entah ke mana…
Fikiranku terjebak dengan cerita lama..
Novel tertutup tahun-tahun lalu…

Ku hembus nafas
Pada jarum jam di depan wajahku..
Harapnya jarum itu berhenti dan waktu juga tak berpusing…
Tujuannya…agar dapat kutilik wajahmu lama-lama…
Aku mabuk minum lautan cinta…
Bayanganmu sahih sekali…
Di mana mataku memandang terbitlah dikau…
Kupanggil namamu…
Manakan kau endah di balik cermin…
Setia dengan ketawa yang tak berbunyi…
Anggun sungguh srikandi itu…
Aku memandang sekeliling…
Tiada udara yang bersuara…
Aku sentuh di pipi…
Ketara aku merasa…sejuknya pipi hamba…
Dari belakang tangan kuraut sampai kelopak mata…
Rupanya, ada air mata teman berduka…

Kau lenyap lagi…
Cermin itu mulai berwap dek hembus nafas letih…
Ku gosok-gosok supaya jernih kembali…
Harapnya lihat ketawamu lagi…
Di depanku rupanya hari ini…
Cermin itu hilang…
Cermin itu hilang…

Dari baringan aku bangkit
Duduk melunjur memegang ibu jari kaki…
Tangan memegang dada di sebelah kiri..
Degupannya macam nak henti…
Kau datang dan pergi…
Sehingga aku bermimpi dan bermimpi…
Aku bermimpi lagi…

lama tak post jiwang...ada orang suka yang jiwang2,ada orang lgsung xsuka jiwang2...meluat jiwang2...tp xpalah...stiap orang berbeza2...ada org suka menangis,ada orang kata air mata tu perlu mahal...tp dua2 bila dh punya rasa kasih syg,yg diinginkan ialah bahagia...dan bahagia itu masing2 rasa...so berbahagialah dgn cara mcm mana pun...selagi tak angau mcm puisi ini sudah...!

No comments:

Post a Comment