sifat hakikat dalam bukti

kalau berani hidup,
di situlah akan adanya mati..
kalau bersenjatakan roh,
peperangannya ialah ajal.

Thursday 20 December 2012

Itu cara sufi…


Aku melihat..
Sufi di jalan hidupku…
Pakaian mereka compang camping…
Solat mereka di merata tempat…
Tiada hirau malu akan dunia…
Aku melihat..
Sufi di jalan hidupku..
Ragam mereka di luar jangkaan..
Sedang bercakap dia qiam..
Menyempurnakan 13 rukun dalam solat…
Aku melihat..
Sufi di jalan hidupku..
Merantau berkelana..
Hablulminannasnya terlalu cantik untuk dicerita…
Hablulminallahnya seolah-olah tiada lena menjenguk mata…

Aku ingin berkelana seperti sufi..
Menjauhi duniawi melepas penat di hati..
Merajakan Allah di ruang hati…
Namun..ketika aku sedar..
Jurang pada tebing kakiku…
Terlalu tinggi…
Andai berbekal tali-temali..
Masih belum tentu kujijak dasar maknawi…
Merangkak masih belum tentu..
Apatah lagi berlari tanpa dipimpin jemari..
Sedarlah sebuah jasad bertulangkan diri…
Ilahiantal maqsudi..
Waredhoka matlubi…

No comments:

Post a Comment