sifat hakikat dalam bukti

kalau berani hidup,
di situlah akan adanya mati..
kalau bersenjatakan roh,
peperangannya ialah ajal.

Friday 21 December 2012

Guruku orang dekat dengan Tuhan

sebuah sampan dengan pendayung...
terbujur di daratan tepi kelapa tua...
masih elok utuh kayunya...
tapi sudah tidak diguna lagi...

sebuah sampan dan pendayung..
ingin kupinjam ke laut dalam..
di sana sembunyi banyak khazanah Tuhan..
tempat orang hilang akal ditarik Pencipta...

aku tidak pandai mendayung...
guruku pandai mendayung..
katanya sampan itu tarekah..
air itu juga tarekah...

mula berkayuh..
aku ditampar gelombang...
terus berkayuh..
aku berada dalam guruh yang mengamuk...itulah nafsu..

aku takut ya Tuhan..
lalu aku rebah terbaring
jauh di arena hitam pekat..
yang namanya lautan Tuhan...itulah namanya dunia...

hari berganti minggu..
aku tidak sedarkan diri..
siang mentarinya terik..
hangatnya tertikam sampai ke hati...itulah namanya ralit...

bulan sudah menjelma...
aku masih terbaring lesu tiada kudrat...
hujan mendatang titiknya mengenai kelopak mata...
tika itu jasadku disapa,mataku terbuka...itulah namanya sahabat...

aku bangkit lagi...tanganku menggeletar...
tubuhku susut hilang dagingnya..
dalam diam aku hilang nafas..
didakap sebak yang panjang menghela...

menggeletar itu hilang...
aku berkayuh lagi...
gelombang sudah tenang tapi bakal jenguk kemudian...
nah!kali ini datang lebih tinggi dari gunung Tuhan..
memukul aku di dalam sampan..

dayungku hilang...
nafasku tercungap..
jalanku masih jauh...
daratan tiada di sekitar...
nak berpaut pada dahan,aku bukan di perbukitan...
nak meminta tolong teman,aku bukan di kelompok orang..
bila aku mula tenggelam..
air menikam peparu..
baru aku tahu...
kebergantunganku pada Tuhan lebih nipis dari kulit bawang..

Namun...di saat aku lemas bukan kepalang,,
hadir jemari tangan menarikku tidak perlahan..
kulihat wajahnya bagai taman...
pipinya dihias jambang..
itulah saat guruku datang..
kerana guruku orang yang dekat dengan Tuhan...

No comments:

Post a Comment